top of page

מחזור חיי העסק -  שלב הצמיחה

ממש כמו יצור חי גם לעסק יש מחזור חיים, אך בשונה ממנו הוא לא הולך בהכרח אל מותו. לכל שלב במחזור חיי עסק יש את המאפיינים שלו, כאשר גם צמיחה והצלחה של עסק עשויים להציב בפנינו אתגרים מסוימים לא פחות מאשר השלבים הראשוניים של העסק.

 

מהם מחזורי החיים של עסקים, המאפיינים והאתגרים בכל שלב וכיצד עוברים בהצלחה את שלבי הצמיחה וההתרחבות?

 

שלב פיתוח העסק

כמו זרע שנשתל באדמה, לפעמים עולה לנו בראש רעיון מסוים לעסק ואנחנו מחליטים לבדוק אותו ברצינות. שלב זה כולל מחקר שוק מעמיק ובדיקת ההיתכנות של הרעיון או החזון שלנו, תוך שיח והתייעצות עם אנשים הקרובים לנו, כגון בני משפחה, קולגות, חברים או לחילופין אנשי מקצוע. בהתאם למחקר שביצענו והפידבק שקיבלנו מאנשים אחרים, נוכל להעריך את סיכויי ההצלחה של העסק הפוטנציאלי, ובמידה ואנחנו מחליטים ללכת על זה נתחיל לפתח את המוצר או השירות שאנו מציעים.

 

מפיתוח העסק לסטארט-אפ

לאחר הפיתוח הראשוני של המוצר או השירות נתחיל להשיק את העסק. כאן נכנס לתמונה שיווק העסק והמוצר ומכירתו. בהתאם לתגובות מהלקוחות ניתן לבצע מקצה שיפורים ושינויים. בשלב זה אנו מבצעים הערכה מחודשת לתוכנית העסקית שלנו והתאמה שלה למצב בשטח. שלב הסטארט-אפ הוא אחד השלבים המאתגרים של עסקים, ולמעשה מבדיל בין עסקים שלא צולחים את המשוכה הזו לבין עסקים שמגיעים לשלב הבא.

 

שלב הצמיחה

השלב שכל עסק שואף להגיע אליו. בשלב זה לעסק ישנן הכנסות קבועות ומתחילה צמיחה והתרחבות של מעגל הלקוחות שלו. בדרך כלל בשלב זה נראה צמיחה בהכנסות העסק ולא פחות חשוב מכך – בתזרים המזומנים. ההכנסות מהעסק משלמות את הוצאות התפעול השוטף וכן את הוצאות ההשקעה בעסק. זה השלב בו אנו מתחילים למעשה להרוויח.

לצד השמחה על הצלחת העסק וצמיחתו, לשלב זה יש אתגרים משלו: נדרש גיוס עובדים, שירות לקוחות והישרדות בשוק התחרותי. זה כבר לא רק פיתוח תיאורטי של ראיון אלא ניהול ממשי של עסק. ישנו צורך לעבור שוב על התוכנית העסקית ולעדכן אותה בהתאם לצרכים החדשים, ולראות כיצד משפרים את שיווק העסק ששונה באופן מהותי מהשיווק בשלב הסטארט-אפ, את התפעול, המכירות וכדומה.שלב זה הוא קריטי לעסק וקראו בהמשך איך לעבור אותו בהצלחה.

 

שלב ההתרחבות

במידה והעסק מצליח, מגיע שלב ההתרחבות. בשלב זה מרחיבים את העסק ושוקלים אפיקי פיתוח נוספים. שלב זה מצריך מחשבה רבה ותכנון, שכן מטרתה של ההתרחבות היא בסופו של דבר להצליח, אך כשהיא מבוצעת בצורה לא נכונה היא עלולה להכביד על העסק ולפגוע בהצלחתו. יש לבצע הערכת סיכונים ולראות האם, כיצד ובאיזו מידה נכון לעסק שלכם להתרחב נכון להיום.

 

בגרות ואולי רוויה

כאשר העסק מצליח ותופס לעצמו תדמית דומיננטית בשוק הוא עשוי להגיע לרוויה בה הוא אמנם ממשיך לצמוח אך לא באותו הקצב. כאן אנו נדרשים שוב לקבל החלטה: האם להמשיך להתרחב לכיוונים חדשים? האם אנחנו נשארים במקום? האם נעדיף למכור את העסק ולפתח מוצר חדש?

 

כך תעברו בשלום את שלב הצמיחה

לכל אחד משלבי מחזור החיים של עסק ישנם אתגרים משלו, אך שלב הצמיחה מציב אתגרים חדשים של ניהול עסק. כאן ההצלחה כבר לא תלויה רק בכמה הרעיון שלנו טוב, אלא ביכולת שלנו לנהל את העסק באופן מוצלח וזה כולל לא מעט עבודה אפורה שלא קשורה במישרין לרעיון ולתשוקה שלנו. חשוב להיות עירניים כדי שלא יווצר מצב שצמיחת העסק תפגע בגלל ניהול לא נכון. ההמלצה שלנו היא להיעזר באיש מקצוע המתמחה בליווי עסק בשלב הצמיחה וסיוע בניהול האדמיניסטרטיבי של המשרד. כך תוכלו להתפנות ולחשוב על רעיונות נוספים, להביא לקוחות חדשים ולהצליח.

bottom of page